Lediga jobb
För jobbsökande
För företag
Om oss
Nyheter
Kontakta oss
Anställd – logga in
NYHETER
Vi fyller 20 år!
Det började med två personer i en 9 kvadratmeter stor skrubb på Stockholms Universitet. Nu 20 år senare omsätter Perido 1 miljard och har 1200 konsulter runtom i landet och fortsätter växa stadigt! Vi ser ljust på framtiden och hoppas på många spännande samarbeten!...
Tips när du lämnar referenser
Grattis, du har kommit vidare i en rekryteringsprocess och det är nu dags att lämna referenser! Vi har samlat några tips på vad som är bra att tänka på när väljer ut dina referenser: Lämna så relevanta referenser du kan för tjänsten Om du har någon arbetslivserfarenhet med liknande arbetsuppgifter som tjänsten du sökt är det bra att ta en referens därifrån. På så vis kan rekryteraren och företaget få en bild av hur du klarar av de faktiska arbetsuppgifterna som du ska uträtta om du får tjänsten. Lämna en tidsaktuell referens Det är förstås bäst att lämna en referens från din nuvarande arbetsplats om du är anställd, men om du inte vill berätta för din arbetsgivare att du söker nytt jobb är det förståeligt. Om du har möjlighet att lämna en kollega istället så gör det! Undvik att välja en referens från en anställning som är många år gammal, även om det är en jättebra referens som du vet kommer säga bra saker om dig. Detta för att rekryteraren ska få en så rättvis bild som möjligt av vem du är idag. Är du helt ny ut i arbetslivet kan du tex. be din handledare från examensarbetet att vara din referens! Förbered personen som ska vara referens Det är alltid bäst om personen är förberedd på att få ett samtal med en referenstagning. Både för att denne har chans att tala om för dig om den inte kommer att lämna en positiv bild av dig. Men också så att den är förberedd på att kunna berätta om dig och dina kompetenser. En oförberedd referent kanske inte har dig färskt i minnet och missar att säga relevanta saker. Undvik att lämna en släktning/kompis Din referens väger inte så tungt om denne har en personlig koppling till dig. Det kan uppfattas som oseriöst om din förälder eller kompis ska berätta om dig. Om du bara har arbetat på familjeföretaget är det bättre att lämna en kollega som kan ge en opartisk bild av dig som anställd....
Optimera din LinkedIn som jobbsökande!
Om du söker nytt jobb är LinkedIn en plattform du bör ha koll på! Det är världens största yrkesnätverk och kopplar samman människor i olika branscher. Genom LinkedIn kan du hålla koll på företag som annonserar att de söker anställda, och det ger rekryterare chans att hitta dig som söker jobb. Även för dig som inte är jobbsökande just nu är LinkedIn ett bra sätt att bredda ditt professionella nätverk. För dig som är jobbsökande vill vår eminenta rekryterare Amanda skicka med dig några tips för att optimera din profil på LinkedIn. Visa att du är jobbsökande Det viktigaste är att visa att du är aktivt jobbsökande genom att välja statusen ”öppen för nya möjligheter” i din profil. Du kan välja om statusen ska synas för alla medlemmar, isåfall kommer du få en ”#Openforwork” ram runt din profilbild. Du kan också välja att det bara är rekryterare som ser att du söker nytt jobb. Gör du detta ska personer som arbetar på samma företag inte kunna se vilket karriärmål du valt! Lägg till kompetenser Rekryterare som är ute och jagar talanger via LinkedIn har en annan version av LinkedIn än jobbsökande. Detta gör att vi har tillgång till en rad extra funktioner. Vi kan bland annat göra avancerade sökningar och filtrera profiler baserat på specifika kompetenser som språkkunskaper eller datakunskaper. Om jag tex. söker en ekonomiassistent kan jag filtrera på ekonomisystem som Agresso. Du ökar alltså dina chanser att bli upptäckt av en rekryterare om du lagt till kompetenser! Välj din profilbild med omsorg! LinkedIn är inte som andra sociala medier du delar med vänner, utan se det som ett digitalt CV. Det ser inte professionellt ut att ha en bild från en fest eller dylikt. Se till att du visar upp en seriös sida av dig själv med en vältagen profilbild. Nätverka! Följ företag du är intresserad av så får du direkt upp i ditt flöde om de har en annonserad tjänst ute. Du kan också själv skapa kontakt med rekryterare på företag du är intresserad av att arbeta på. Skicka ett meddelande och berätta att du är intresserad av att arbeta på företaget! En välfylld profil utstrålar professionalism Som sagt, din profil är ditt digitala CV. Se till att utnyttja den till fullo! Fyll i utbildning, vilka anställningar du haft med arbetsuppgifter och utnyttja profilfältet genom att presentera dig själv och vilka typer av jobb du söker. Sen är det även bra att uppdatera din bransch och plats, en välfylld profil visar att du är seriös i ditt jobbsökande. Nå All Star-nivå för att bli prioriterad i sökningar! Gör du alla stegen ovan kommer du upp i All Star-nivå. LinkedIn har olika nivåer på profiler och All Star-nivå ges till användare som har en 100 % färdigställd profil. Enligt LinkedIn själva är det 40 gånger så stor sannolikhet att All Star-profiler hittas i rekryterarsökningar. LinkedIns algoritmer är nämligen utformade för att prioritera användare med denna rankning, så det kan vara värt att lägga den extra lilla tiden för att hitta ditt nästa jobb!...
5 tips när du skriver personligt brev
Nytt år betyder nya möjligheter! Är du redo att ta nästa steg i karriären? Eller har du precis avslutat en utbildning och ska ta ditt första steg ut i arbetslivet? Oavsett anledning till att du ska skriva ett personligt brev, så vill vi skicka med dig 5 värdefulla tips. Inled med något som sticker ut! Inled gärna personliga brevet med en anekdot eller en särskild talang. På så vis fångar du läsarens uppmärksamhet direkt och får hen att vilja läsa vidare för att veta mer om dig. Rikta personliga brevet till företaget du söker till Läs igenom jobbannonsen noggrant och rikta ditt personliga brev till det specifika företag och den specifika tjänst du söker. Lyft dina kompetenser/erfarenheter som matchar det företaget efterfrågar. Detta är mer tidskrävande än att ha ett generellt personligt brev, men det märks att du lagt ner den extra tiden och visar att du verkligen vill jobba hos just det företaget. Sälj in dig själv! Ett tips är att tänka att du ska svara på dessa tre frågor: Vem är jag? Varför söker jag denna tjänst? och Vad kan jag bidra med? Korrekturläs Du har nu lagt ner tid och möda på att på skriva ett välanpassat personligt brev, men glöm inte att korrekturläsa det också. Det kan även vara bra att låta någon annan korrekturläsa din text som kanske märker slarvfel du inte själv lagt märke till. Noggrant & välskrivet Sammantaget skulle vi säga att en rekryterare vill läsa ett personligt brev som man märker att någon lagt ner tid på. Se till att ha ett korrekt språkbruk, särskilt om arbetsuppgifterna kräver det. Ditt personliga brev blir ditt första intryck, se därför till att det blir positivt!...
Tillsammans gör vi skillnad!
Under 2022 skänkte Perido 100 000:- till välgörenhet! Bland mottagarna hittar vi följande organisationer: SOS Barnbyar Cancerfonden Giving People UNHCR WWF Tillsammans gör vi skillnad!...
Tack för i år!
God jul och Gott nytt år, hoppas du en magisk ledighet får. Om du spenderar julen på din arbetsplats, hoppas vi att det inte känns som en allt för stor last. I så fall är det kanske dags att byta jobb, även om det känns som allt för mycket rodd. Med ditt jobbsökande hjälper vi gärna till, så att du tar dig precis dit du vill. För företag som söker ny personal, är Perido givetvis ett självklart val. Luta er tillbaka och släpp den stressen, medan vi sköter hela rekryteringsprocessen!...
Ny medarbetare!
Vi har en ny kollega! Henry Giraldo blir ett efterlängtat tillskott till ekonomiavdelningen som Ekonomiassistent. Varmt välkommen till Perido! Tre snabba för att lära känna Henry: Vad hittar man i din matlåda? – Grönsaker! Fast inte enbart. Filmtips? – Avatar! Den nya ska jag gå och se snart. Vad fick dig att söka till Perido? – Det kändes som ett trevligt team!...
Perido är 5:e populäraste företaget i Stockholm 2022!
Fantastiska nyheter! Jobbland har sammanställt en lista över de 15 mest populära företagen i Stockholm under året som gått. Vi är stolta över att kommunicera att Perido ligger på 5:e plats! Läs hela artikeln här: https://jobbland.se/arbetsliv/de-mest-populara-foretagen-2022...
Friskvårdsmånad på Peridos huvudkontor!
Under november har vi som arbetar på Peridos huvudkontor haft en friskvårdsmånad! På schemat har det stått lunchpromenader, morgonyoga och enkla övningar att utföra vid skrivbordet. För varje utförd aktivitet har vi skänkt pengar till Cancerfonden. Här ser ni en mysig morgonyoga på kontoret!...
Möt våra receptionister!
Är du nyfiken på receptionistyrket? Det här är våra fantastiska receptionister Frida och Elvira som ser till att allt rullar på Peridos huvudkontor. Vi vet faktiskt inte hur vi skulle klara oss utan dem! Nedan delar de med sig lite tankar kring yrket. Hur ser en vanlig dag ut? Som receptionister på Perido har vi det övergripande ansvaret för att allt rullar som det ska på huvudkontoret. Vi har många rutinuppgifter såsom att svara i telefon, ta emot besökare och lösa inkommande ärenden av olika form. Vi tar även emot felanmälningar om lokalerna och mycket annat. Det är en salig blandning helt enkelt! Vilka egenskaper bör man ha för att trivas i yrket? Man bör vara social och tycka om att ha daglig kontakt med många människor. Sedan behöver man vara prestigelös då vårt arbete ofta handlar om att lösa massa olika ärenden av varierande svårighetsgrad. Man behöver också vara punktlig, vi är först på plats på morgonen och ansvarar även för telefonväxeln. Finns det några utmaningar? Det finns inte alltid ett facit på de situationer som uppstår, så det gäller att vara uppfinningsrik för att själv hitta en lösning. Det är också ett yrke med många rutinuppgifter vilket kan bli lite enformigt, men det vägs upp med att det varvas med dagliga överraskningar och oväntade händelser. Sedan är det förstås oerhört viktigt att vara noggrann, att både dubbel- och trippelkolla att saker blir rätt. Säg att vi ska boka en konferens för 40 personer och råkar boka flyg till fel stad eller fel tid. Det är en sån typ av miss som inte får hända, och blir extra jobbig då det inte påverkar oss själva utan kollegorna! Vad är det bästa med ert jobb? Vi trivs väldigt bra med att ha så varierande arbetsdagar, du vet aldrig exakt vad arbetsdagen kommer att innehålla. Det allra bästa är dock att vi dagligen får träffa så många människor och se till att de får det bästa möjliga bemötandet. Att vi får möjlighet att underlätta någons dag genom att hjälpa både kollegor och besökare är väldigt givande. Det är härligt att vara ansiktet utåt för en verksamhet!...
Vad är kollektivavtal?
För oss på Perido är det en självklarhet att ha kollektivavtal, men vad exakt innebär det? Vår HR-chef Maria förtydligar! Först och främst, vad är ett kollektivavtal? Det är ett avtal mellan en arbetsgivare (eller en branschorganisation där arbetsgivaren är medlem) och facket. Avtalet innehåller villkor, skyldigheter och rättigheter för både dig som anställd och din arbetsgivare. Det kanske inte låter så spännande, men det är bra att ha en grundförståelse för vad det innebär! Varför är kollektivavtal viktigt för Perido? Kollektivavtalet skapar tydlighet kring vad som gäller vid en anställning, vilket i sin tur skapar trygghet för både våra medarbetare och kunder. Vad innebär det för mig som anställd att Perido har kollektivavtal? Att mycket av det som rör dina anställningsvillkor är noga genomarbetat och lika för alla. Jag skulle särskilt vilja lyfta tjänstepension och försäkringar som områden där kollektivavtal blir starka för dig som medarbetare. Om du söker dig till ett företag utan kollektivavtal är det sådant du kan behöva förhandla och kolla upp själv. Man skulle kunna säga att ett kollektivavtal ger en grundtrygghet, men det finns så klart många andra saker som också spelar stor roll för att du ska trivas på jobbet. Vill du läsa mer om Peridos kollektivavtal hittar du det här....
Så lyckas du på intervjun!
Det här är Teodor! Han arbetar som senior rekryterare hos oss på Perido! Under hans 6 år som rekryterare har han genomfört hundratals intervjuer, vi känner oss därför säkra med att kalla honom för lite av ett intervju-proffs! Nedan har han listat sina 5 bästa tips för att lyckas med anställningsintervjun: Öva och förbered dig noggrant Starka svar på en intervju är de som är specifika och relevanta. Granska annonsen för tjänsten innan intervjun, på så vis kan du belysa vilka färdigheter från ditt CV som är relevanta för tjänsten. Var påläst och visa prov på vad du känner till om företaget Gör hemläxan och undersök noggrant arbetsgivaren och branschen. Gör det på förhand så att du är redo för intervjufrågor rörande företaget. Att vara påläst om företaget visar alltid ett stort intresse från din sida. Var i tid och gör dig redo för intervjun Se till att vara i tid till din intervju. Hellre 15 minuter tidig än 1 minut sen. Är intervjun digital, se till så att du sitter i en bra miljö med bra ljus och inte för mycket ljud runtomkring dig. Samma gäller din dator, se till att kameran och ljudet fungerar ordentligt innan mötet startar. Tänk på ditt kroppsspråk Även fast du är nervös, försök hålla nerverna i styr. Utöver vad du svarar på intervjuarens frågor så säger även kroppsspråket en del om dig. Sväva inte iväg eller fastna med blicken någonstans utan försök att hålla ögonkontakt med personen som håller i intervjun när du svarar på frågorna. Lita på dig själv – du är där av en anledning! Du har blivit kallad till intervju av en anledning. Intervjuaren eller företaget i fråga har tydligt fattat tycke för dig och dina erfarenheter i och med att du går vidare i processen. Du sitter således på bra kompetens för tjänsten och endast du är expert på dig själv. Tänk efter innan intervjun vad du skulle vilja highlighta med dig själv och hur det passar in på rollen du är tilltänkt för. Lita på ditt eget värde och vad du kan bidra med....
Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse av som möjligt av vår webbsajt.
OK
Integritetspolicy