Vad gör en kundtjänstmedarbetare? Lär dig mer med Emma!
Behovet av kundtjänstmedarbetare är något som är återkommande. Vi har tagit en pratstund med Peridos rekryterare Emma Hüll för att ta reda på mer om rollen och vilka egenskaper hon som rekryterare letar efter. Vi får också svar på varför just kundtjänstrollen är en bra start på karriären.
”En kundtjänstmedarbetare hjälper ett företags kunder genom att svara på frågor och löser problem via mail och telefon. Frågorna kan variera i svårighetsgrad och vissa kräver mer analys och större utredningar. Man arbetar i många olika system och pratar mycket i telefon.” Berättar Emma som rekryterat många kundtjänstmedarbetare till Peridos olika kunder.
”Man måste tycka om att prata med folk och att lösa problem. Att vara nyfiken på andra människor, vara en god lyssnare och att ha en förmåga att sätta sig in i andras perspektiv är också viktig. Att vara sympatisk helt enkelt!” Detta är egenskaper som Emma radar upp som viktiga för en kundtjänstmedarbetare och som hon letar efter när hon rekryterar.
”Minst lika viktig är att du behöver ta ett stort ansvar för de ärenden du tar dig an. Kreativitet behövs också då man ibland måste tänka utanför boxen och hitta andra lösningar än vad kunden själv har tänkt sig. Du behöver vara kommunikativ och kunna förklara saker på ett pedagogiskt sätt, det hjälper kunden att förstå varför eller varför inte något går att lösa. Men det allra viktigaste är att alltid ge bra service till de människor som man har kontakt med och alltid se till att kunden blir nöjd!”
Skulle du säga att vem som helst kan bli en bra kundtjänstmedarbetare, oavsett om man har arbetat med det tidigare eller inte? ”Det tror jag! Om man har rätt inställning till service och problemlösning och framförallt tycker att det är kul. Har man någon erfarenhet av kundbemötande och stresshantering är man bra rustad för rollen.”
Vad är nästa steg man kan ta när man har arbetat i kundtjänst ett tag? ”Att börja som kundtjänstmedarbetare är en bra väg in på ett företag. Man lär sig verksamheten, hur den fungerar, tjänster, produkter och kanske viktigast av allt – vad företagets kunder tycker och tänker. Många företag rekryterar internt från just kundtjänstfunktionen då de som jobbar där redan kan bolaget. Ett annat vanligt utvecklingssteg är att ta sig an mer komplexa ärenden, vara med och lära upp nyanställda, göra scheman, utforma nya system och kvalitetssäkra. Det är helt enkelt en roll men många utvecklingsmöjligheter!”
På Perido finns det många lediga tjänster inom kundtjänst. Här hittar du dem!