Lediga jobb
För jobbsökande
För företag
Om oss
Registrera CV
Nyheter
Vanliga frågor
Kontakta oss
Logga in
NYHETER
Här kan du läsa senaste nytt
om det som händer i Peridos värld
Så lyckas du på intervjun!
Känner du dig lite nervös inför en kommande intervju? Ingen fara, våra rekryterare står redo att hjälpa dig med sina bästa förberedelseråd. Här har vi samlat de fyra främsta tipsen för att lyckas på din anställningsintervju: Öva och förbered dig noggrant Starka svar på en intervju är de som är specifika och relevanta. Gå igenom jobbannonsen noggrant innan intervjun för att förstå vilka färdigheter och erfarenheter som efterfrågas. På så sätt kan du lyfta fram de delar av ditt CV som är mest relevanta för tjänsten och visa hur du matchar kraven. Var påläst och visa vad du känner till om företaget Gör din hemläxa och undersök företaget och branschen noggrant i förväg. Att vara väl förberedd gör dig redo att svara på frågor om företaget under intervjun. Det visar också ett intresse och engagemang från din sida, vilket alltid uppskattas av arbetsgivaren. Kom i tid och förbered dig ordentligt Se till att vara i tid till din intervju. Hellre 15 minuter tidig än 1 minut sen. Om intervjun är digital, säkerställ att du befinner dig i en lugn miljö med bra belysning och minimalt med bakgrundsljud. Kontrollera även att datorns kamera och mikrofon fungerar som de ska innan mötet börjar, så att du är redo att göra ett gott intryck från start. Lita på dig själv – du är där av en anledning! Att du blivit kallad till intervju betyder att företaget ser potential i dig och dina erfarenheter. Det visar att du har kompetensen som krävs för tjänsten och att du är en stark kandidat. Kom ihåg att ingen känner dig bättre än du själv, så fundera innan intervjun på vilka egenskaper och erfarenheter du vill lyfta fram och hur de passar in i den roll du söker. Lita på ditt eget värde och vad du kan bidra med – du har vad som krävs!...
Ny medarbetare!
Vi har den stora äran att välkomna en ny medarbetare till oss på Perido! Max Grip blir ett nyförvärv i rollen som Senior konsultchef. Varmt välkommen! Tre snabba med Max: Max, vad hittar man i din matlåda? -Mycket kött! Har du ett serietips? -Sopranos, vet inte hur många gånger jag sett om det. Det de flesta på Perido vill veta, kommer vi hitta dig runt pingisbordet på lunchen? -Ja! Jag har redan varit där och visat mina kunskaper faktiskt....
Ett engagerat och specialiserat team
På Perido arbetar vi i dedikerade team, som vi kallar casegrupper. Varje casegrupp består av en rekryterare, en kundansvarig och en konsultchef, som tillsammans säkerställer att vi matchar kundens behov. För att ge en djupare inblick i hur våra casegrupper fungerar har vi pratat med konsultchefen Gabriella, rekryteraren Amanda och kundansvarige Diana. Läs vidare för att ta del av deras perspektiv på hur gott samarbete resulterar i kvalitet och effektivitet genom hela processen. På vilket sätt effektiviseras rekryteringsprocessen när ni arbetar i en casegrupp, och vad är fördelen med det arbetssättet? Amanda: En av de största fördelarna som jag ser med det här upplägget är att vi får arbeta med det vi är bäst på och tycker är roligast. Vi är alla specialister inom våra respektive områden. Som team kan vi därför leverera bättre resultat än om vi skulle arbeta var för sig. Många rekryteringsföretag arbetar med så kallade 360-roller där en person måste täcka alla delar av processen, men det kan innebära att man gör uppgifter man kanske inte är lika bra på eller tycker mindre om. Perido rekryterar internt specialister inom varje område, vilket är en enorm styrka. För kunden innebär vårt arbetssätt en trygghet. De vet att den person de har kontakt med i varje steg är fullt fokuserad på just det momentet. Diana: Och det är något många kunder uppskattar – jag är inte expert på allt, och det behöver jag inte vara. Vi är specialister inom våra respektive områden, och det ger ett stort mervärde för kunden. Som kundansvarig fokuserar jag på att identifiera kundens behov och skapa affärsmöjligheter. Därefter tar rekryteraren över och hittar rätt kandidat, och sedan tar konsultchefen hand om konsulten och utvecklar relationen med kunden över tid. Gabriella: Som konsultchef är det också en stor trygghet att vara med från start, exempelvis vid kravprofilsmötet. Då får man en tydlig bild av kundens förväntningar och mål, och när vi närmar oss ett avtal har jag full koll på hela processen och eventuella utmaningar vi stött på längs vägen. Det ger mig en stark grund för att säkerställa en smidig avslutning. Kan man känna sig begränsad till sitt ansvarsområde? Amanda: Nej, där är variationen i våra uppdrag en fördel. Även om vi jobbar i samma casegrupp får vi arbeta med kunder inom olika branscher – IT, marknad, ekonomi, administration, med mera. Det gör att arbetet aldrig blir monotont, och vi får en bredd i våra erfarenheter. Det är inte bara utvecklande för oss som individer, utan även för Perido som företag. Vi driver ett stort maskineri med relativt små medel, och casegrupperna bidrar enormt till det! Gabriella: Ja, ensam är inte stark. Vi har ett team som är otroligt tryggt och specialiserat, och vi kan stötta varandra när det behövs, och fira våra framgångar tillsammans. Det är så mycket härligare att dela upplevelserna! Hur säkerställer ni att kommunikationen mellan er och kunden fungerar smidigt genom hela processen? Diana: Vi är alltid tillgängliga och har dagliga eller veckovisa interna avstämningar. När vi får in en beställning startar vi processen med ett uppstartsmöte där vi fastställer vem som ansvarar för vad, och skapar en plan för hur kommunikationen ska se ut. Eftersom varje kund är unik, anpassar vi dialogen efter deras specifika behov och utmaningar. Amanda: Då vi arbetar på plats på kontoret så det sker ofta spontana avstämningar också. Det blir en naturlig del av vårt dagliga arbete att stämma av och stötta varandra, både för att hålla koll på framsteg och för att få stöd vid eventuella utmaningar. Dagliga avstämningar hjälper oss att hålla engagemanget uppe och arbeta tillsammans som ett team. Vi gör detta tillsammans och strävar efter att göra våra kollegor stolta. Det är en stor del av vår arbetskultur. Finns det utmaningar med att arbeta på det sättet? Diana: Om kommunikationen inom casegruppen inte fungerar, riskerar vi att förlora både affärer och kundernas förtroende. Tilliten inom gruppen är avgörande – om vi inte kan kommunicera öppet och ärligt blir det svårt att lyckas. Amanda: Ja, för att lyckas måste vi samarbeta tätt och arbeta nära varandra. Vårt arbetssätt bidrar dessutom till att forma den kultur vi vill bygga och behålla. Vi behöver en organisation och kultur som främjar dialog och tar itu med utmaningar direkt. Detta kommer naturligt genom våra casegrupper. Gabriella: Ja, det är därför aktiviteter som team-building, intern feedback och en gemensam syn på hur vi ska vara mot varandra så viktiga. Att lära känna varandra bättre genom gemensamma luncher, after work-aktiviteter och resor gör oss mer bekväma tillsammans, vilket underlättar samarbetet. Det blir helt enkelt lättare att arbeta effektivt när man känner varandra väl....
Bäst på IT!
Efter veckans roliga nyheter som Kompetensföretagen gått ut med om att Perido är störst inom IT-konsulter, tänkte vi ta tillfället i akt att rikta fokus på det eminenta arbete våra rekryterare gör. Vi är otroligt stolta över att vi varje dag matchar ihop kundföretag och kandidater i lyckade samarbeten. Vi har pratat med vår rekryterare Jennifer Berglund som arbetar mycket med just IT-roller. Perido har precis utsetts av kompetensföretagen som nr 1 inom IT-rekrytering. Vad tror du är de främsta faktorerna bakom denna framgång? En av våra styrkor är att vi vågar ta oss an utmanande roller på marknaden, även sådana vi inte tidigare har arbetat med. Vi är snabba på att sätta oss in i nya roller och förstå vad de innebär. Dessutom har vi både kompetensen och de rätta verktygen för att hitta potentiella konsulter och kandidater. En annan viktig framgångsfaktor är vår personliga approach, vilket gör att många konsulter väljer att arbeta genom oss. Vi är transparenta i vår kommunikation, vilket bygger förtroende hos både konsulter och kunder. Tillsammans med vår gedigna erfarenhet inom IT har detta hjälpt oss att nå de här framgångarna. Finns det någon skillnad i rekryteringsprocessen för IT-roller från andra typer av roller du har rekryterat? Ja, det finns vissa skillnader, särskilt när det gäller hur aktivt kandidater söker jobb. Forskning visar att IT-specialister inte söker jobb i samma utsträckning som kandidater inom vissa andra områden, vilket innebär att vi som rekryterare måste vara mer proaktiva. Det handlar om att aktivt söka upp dem och sälja in både företaget och rollen på ett attraktivt sätt. Själva arbetsprocessen är i grunden lik, men tids- och energiåtgången varierar beroende på rollen. När det gäller mer juniora roller har vi ofta redan ett nätverk av kandidater som har visat intresse, eller som själva söker på våra annonser. För tyngre roller behövs det däremot en mer aktiv search-process. Konkurrensen om IT-kompetensen är hård, vad tror du att vi på Perido gör som får kandidaterna att välja oss? Vår styrka ligger i vårt sätt att kommunicera och de personliga relationer vi bygger med kandidaterna, vilket skapar en trygghet hos dem. Vi ger alltid det där lilla extra, oavsett om det gäller en mer junior 1st line support-roll eller en tyngre IT-roll. Alla kandidater får samma höga nivå av stöd, kommunikation och feedback, oavsett senioritet. Vår transparenta och snabba återkoppling är också en avgörande faktor – vi är tillgängliga, svarar snabbt på frågor och ger kontinuerlig uppdatering genom hela processen. Det skapar ett förtroende som gör att kandidaterna väljer oss. Hur säkerställer du att kandidaterna inte bara har rätt tekniska färdigheter utan också är en bra match med företaget? Här är det viktigt under kravprofilstagningen med kunden att inte bara fokusera på tekniska krav, utan även på de mjuka värdena. Vi tar reda på hur arbetsmiljön ser ut, hur teamen ser ut och vilken företagskultur som råder. Detta hjälper oss att identifiera vilken typ av person som skulle passa in, så att vi inte bara går på vilka kunskaper kandidaten har på papper. Att det finns en match även på personlighetsnivå är avgörande för att säkerställa att kandidaten blir rätt för rollen och företaget. Genom att ha en öppen och tydlig dialog med kunden blir det enklare att under intervjuer bedöma om kandidaten både har de tekniska färdigheterna och skulle passa in i den specifika företagskulturen. Hur har din strategi för att hitta och attrahera IT-talanger förändrats de senaste åren, med tanke på teknologins snabba utveckling? Vi har försöker att följa trender inom rekrytering. Detta innebär att vi uppdaterar hur, vad och var vi annonserar. Våra rekryteringskommunikatörer kollar på ansökningsmönster och de sökord som kandidater använder för olika roller. På så sätt kan vi optimera våra annonser för att nå rätt målgrupp. Vi lägger också stort fokus på att hitta kandidater där de befinner sig, och just nu är plattformar som LinkedIn där vi lägger mest energi. Vad gör ni för att främja mångfald och inkludering i era rekryteringar? För att säkerställa en rättvis rekryteringsprocess anonymiserar vi kandidater när vi presenterar dem för kunden. Vi tar bort bild, efternamn, ålder och annan personlig information som inte är relevant för rollen. Hos oss arbetar vi alltid med diskrimineringsfri rekrytering, vilket innebär att en kandidat aldrig väljs bort på grund av ålder, kön eller bakgrund. Vi matchar enbart kandidater med företag baserat på deras kompetens och personliga potential för tjänsten. Vårt fokus ligger helt på att presentera de bäst lämpade kandidaterna, med mångfald och inkludering som en självklar del av processen. Vilka lärdomar har du själv dragit av att arbeta inom IT-rekrytering, och vad har varit mest givande för dig i din roll? En av de mest givande aspekterna av min roll är insikten om hur snabbt teknologin utvecklas. Det kräver att vi ständigt uppdaterar våra kunskaper för att kunna följa med marknaderna och trenderna. Jag har lärt mig oerhört mycket om IT och fått en djupare förståelse för de olika IT-tjänsterna samt den enorma bredd och komplexitet som finns inom området....
Vi är störst inom IT!
Kompetensföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag med verksamhet inom personaluthyrning, omställning och rekrytering. Deras senaste mätningar visar att Perido är det största företaget gällande konsulter inom IT Q2 2024. Vi är otroligt glada och stolta över detta! Är du arbetssökande? Kika in våra många lediga jobb inom bland annat IT! Källa: Kompetensföretagen – bransch- och arbetsgivarorganisation för företag med verksamhet inom personaluthyrning, omställning och rekrytering....
Ny medarbetare!
Den här veckan välkomnar vi Cornelia Lager. Hon blir ett efterlängtat tillskott till ekonomiavdelningen i rollen som löneadministratör. Välkommen Cornelia!...
Redo för en spännande höst!
På Perido är vi väldigt måna om vår gemenskap och att vi har kul på jobbet. Under lunchen är vi många som spelar pingis ihop, och vi har även ett gym dit man kan gå och ladda om batterierna. Vi hoppas att du som läser har haft en lika härlig sommarledighet som vi, och om du går i tankar på att byta jobb så finns vi här för dig. Vi är redo för en spännande höst och vi är mer taggade än någonsin!...
Glad sommar!
Vi vill önska alla vänner till Perido en helt underbar sommar fylld med sol, god mat, fina vänner och varma nätter – listan kan göras lång! De regniga dagarna då? Ja, de kommer också tyvärr, men det är också bra tillfällen att fundera över din jobbsituation! Kan det vara dags att byta jobb till hösten kanske? Perido står inte still under sommarmånaderna, nya jobbmöjligheter finns alltid runt hörnet! Kolla in våra lediga jobb här....
Nyfiken på livet som Peridokonsult?
För att få en bättre inblick i hur det är att vara konsult hos Perido har vi träffat vår konsult Claudia Kynman. Hon är sedan november 2023 ute på uppdrag som administratör på Stockholms universitet. Claudia Kynman med sin konsultchef Gabriella Gademan. Hej Claudia! Kan du berätta lite om hur din resa till Perido såg ut? – Jag flyttade till Stockholm efter studier på Uppsala universitet och hade väldigt kämpigt att komma in på arbetsmarknaden i Stockholm. Jag studerade samhällsvetenskapliga programmet med inriktning samhällsgeografi och hade ingen erfarenhet inom branschen. Jag var arbetslös rätt länge efter flytten och sökte massvis med jobb, gick även ett program för arbetssökande på arbetsförmedlingen. Vägen till Perido blev genom ett jobb jag inte ens sökt faktiskt. Jag var aktuell för en annan tjänst via Perido som jag inte fick. Sara, rekryteraren jag hade kontakt med angående den tjänsten, ringde plötsligt upp mig en dag och sa att det kommit in ett annat uppdrag som hon trodde skulle passa mig. På den vägen är det! Hur upplevde du rekryteringsprocessen? – Det var en väldigt snabb rekryteringsprocess, två veckor efter första samtalet från rekryteraren så började jag jobba! Det gick från en känsla av hopplöshet där jag kämpat 10 månader med arbetssökandet till att sitta på plats på en arbetsplats. Själva processen under de två veckorna var också väldigt trygg och smidig. Jag gick på intervjuer hos Stockholm universitet och hade kontinuerlig kontakt med Perido under processen. Vad sticker ut med att vara konsult på just Perido? – Jag sökte mig till Perido för att jag blev tipsad om Perido som arbetsgivare. Jag har varit konsult tidigare via andra bemanningsföretag och skulle säga att det är mycket mer familjärt på Perido. Min konsultchef Gabriella kommer hit och äter lunch med mig ibland och man blir inbjuden på konsultevent tillsammans med andra Peridokonsulter osv. Det gör också att det känns lättare att kontakta sin konsultchef när man har en relation som sträcker sig över ett namn i en mailsignatur. Om jag funderar över något angående min anställning, semester eller vad det nu kan vara så ser Gabriella till att kontakta den som behövs för att få svar på mina frågor. Man känner sig omhändertagen och som att Perido bryr sig om mig och vill mitt bästa. Hur långt är ditt uppdrag på Stockholms universitet? – Uppdraget var från början drygt 4 månader, sen har det blivit förlängt två gånger, så nu är det 1 år sammanlagt. Där är Perido den som har haft kontakt med min arbetsplats och skött allt kring förlängningen. Vad är fördelarna med att vara konsult? – Jag upplever att det är mycket snabbare rekryteringsprocesser, så du kommer snabbt ut på arbete. Sen att vara konsult passar väldigt bra om man tex. som mig är nyexad och behöver erfarenhet från olika branscher. Nu får jag erfarenhet av offentlig sektor, vilket är ovärderligt i min bransch. Det finns inte en tydlig väg att gå som samhällsplanerare, det finns hundratals jobbtitlar som en samhällsvetare kan söka. Så att ha Perido som kan hjälpa mig att matcha ihop mina kompetenser med uppdrag är otroligt hjälpsamt. Tack Claudia! Är du arbetssökande eller nyfiken på att ta nästa steg i karriären tycker vi att du ska hålla utkik efter lediga jobb på vår hemsida. Vi hjälper dig till nästa steg i ditt yrkesliv – oavsett om du redan har flera års erfarenhet, precis tagit examen eller är student. Perido har uppdrag inom hela tjänstemannasektorn, juniora såväl som seniora roller. Välkommen in och kika bland våra uppdrag!...
Konsultsommarfest!
Vi på Perido vill tacka alla konsulter som kom till vårt kontor igår för vår årliga sommarfest. Vi hade en trevlig kväll tillsammans i sommarvärmen och ser fram emot fler sådana tillfällen i framtiden. Vi önskar er en fin sommar!...
Vi söker säljare till Perido HQ!
Vad säger du om en roll med mycket kundkontakt, där du får använda dina kunskaper i att bygga relationer och ditt inre driv att få saker i mål? Om det låter som något för dig så finns nu en chans att arbeta på ett av Sveriges största bemanningsföretag, i nyrenoverade lokaler på Mariatorget med (om vi får säga det själva) fantastiska kollegor! Fortfarande osäker om det är rollen för dig? Vi har pratat med två av våra säljare Elias och Maja för att ta reda på lite mer om rollen åt dig. Hej Maja och Elias! Kan ni berätta, vad gör en säljare på Perido? Elias: Som säljare/kundansvarig är man ytterst ansvarig för att förväntningarna uppfylls och att samarbetet med kund fungerar enligt överenskommelse. Det är det man gör i grunden, men sen har man hand om de kommersiella delarna kopplat till våra tjänster och lösningar oavsett om ditt företag är i tillväxt, har hög arbetsbelastning eller om du behöver ersätta kollegor som slutat. Framför allt är man en rådgivare mot sina kunder. Maja: En säljare gör väldigt många olika uppgifter under en dag, det vanligaste är att vi går på kundmöten, prospekterar, ringer kalla samtal och det bästa – stänger affärer. Vad är roligast med ert jobb? Elias: Att få träffa sina kunder, umgås med kollegorna och framförallt lära sig en hel del om olika branscher. Maja: Man får träffa så många olika personer, man lär sig minst 10 nya saker varje dag om yrken, avtal mm. Att ha likasinnade kollegor och att gemensamt men även solo – få nå sina mål. Elias: Sen att få stänga affärer och hjälpa kunden/företaget att växa är självklart roligt. Men det handlar framförallt om att hjälpa människor att hitta jobb som ger en extra kick. Det är en skön känsla att höra glädjen när våra rekryterare erbjuder kandidater jobbet! De är inte bara att stänga en affär, man hjälper faktiskt en människa till ett nytt jobb. Vad behöver man för egenskaper för att trivas i rollen? Maja: Du behöver vara oerhört nyfiken, lyhörd, ha starkt pannben, vara snabbtänkt, anpassningsbar och tycka om att vara under press. Elias: Ihärdighet, nyfikenhet och affärsförståelse måste man ha. Man måste kunna lyssna och förstå kunden, det är en jätteviktig del för att få med kunden på sin sida. Vad behöver man för bakgrund för att lyckas i rollen? Elias: Någon form av försäljningsjobb där man har arbetat mot företag. Utbildning är självklart bra att ha, men har man rätt egenskaper kan man lyckas utan! Maja: Själv hade jag inte alltför mycket erfarenhet inom området, men en erfarenhet jag vet kommer göra skillnad är om du jobbat inom sälj tidigare (olika former). Jag var telefonförsäljare och gick den hårda skolan med kalla samtal som hjälper mig mycket idag. Jag tror även att du skulle passa in om du jobbat med kundservice av olika slag och är hungrig efter att få göra mer för dina kunder. Varför ska man arbeta som säljare på just Perido? Elias: Dels gemenskapen internt och dels att ta del av Peridos kunder samt tillväxten som vi är under just nu. Vi har en stark kultur med välmående personal, som har gjort att Perido nu är tredje störst inom tjänstemannasektorn. Det ger en stark känsla, man vill följa med och fortsätta växa och ta andraplatsen. Vi gör även teamaktiviteter och minnesvärda resor som stärker kulturen! Maja: På Perido får man chansen att växa i sig själv, lära sig hur man tar sig an olika uppgifter med stöd av kollegor. Man ska välja Perido om man är sugen på att utvecklas både privat och jobbmässigt. Har vi övertygat dig om att du passar för rollen? Skicka in din ansökan redan idag! Säljare med kundansvar sökes till Perido! – Stockholm...
Ny medarbetare till Perido HQ
Den här veckan välkomnar vi Angelica Holmberg till oss på Perido! Angelica kommer förstärka upp vår ekonomiavdelning i rollen som redovisningschef. Välkommen Angelica, vi ser fram emot att arbeta tillsammans med dig!...