Möt våra receptionister!

Möt våra receptionister!

Är du nyfiken på receptionistyrket? Det här är våra fantastiska receptionister Frida och Elvira som ser till att allt rullar på Peridos huvudkontor. Vi vet faktiskt inte hur vi skulle klara oss utan dem! Nedan delar de med sig lite tankar kring yrket.

Hur ser en vanlig dag ut?

Som receptionister på Perido har vi det övergripande ansvaret för att allt rullar som det ska på huvudkontoret. Vi har många rutinuppgifter såsom att svara i telefon, ta emot besökare och lösa inkommande ärenden av olika form. Vi tar även emot felanmälningar om lokalerna och mycket annat. Det är en salig blandning helt enkelt!

Vilka egenskaper bör man ha för att trivas i yrket?

Man bör vara social och tycka om att ha daglig kontakt med många människor. Sedan behöver man vara prestigelös då vårt arbete ofta handlar om att lösa massa olika ärenden av varierande svårighetsgrad. Man behöver också vara punktlig, vi är först på plats på morgonen och ansvarar även för telefonväxeln.

Finns det några utmaningar?

Det finns inte alltid ett facit på de situationer som uppstår, så det gäller att vara uppfinningsrik för att själv hitta en lösning. Det är också ett yrke med många rutinuppgifter vilket kan bli lite enformigt, men det vägs upp med att det varvas med dagliga överraskningar och oväntade händelser.

Sedan är det förstås oerhört viktigt att vara noggrann, att både dubbel- och trippelkolla att saker blir rätt. Säg att vi ska boka en konferens för 40 personer och råkar boka flyg till fel stad eller fel tid. Det är en sån typ av miss som inte får hända, och blir extra jobbig då det inte påverkar oss själva utan kollegorna!

Vad är det bästa med ert jobb?

Vi trivs väldigt bra med att ha så varierande arbetsdagar, du vet aldrig exakt vad arbetsdagen kommer att innehålla. Det allra bästa är dock att vi dagligen får träffa så många människor och se till att de får det bästa möjliga bemötandet. Att vi får möjlighet att underlätta någons dag genom att hjälpa både kollegor och besökare är väldigt givande. Det är härligt att vara ansiktet utåt för en verksamhet!