Ett engagerat och specialiserat team
På Perido arbetar vi i dedikerade team, som vi kallar casegrupper. Varje casegrupp består av en rekryterare, en kundansvarig och en konsultchef, som tillsammans säkerställer att vi matchar kundens behov. För att ge en djupare inblick i hur våra casegrupper fungerar har vi pratat med konsultchefen Gabriella, rekryteraren Amanda och kundansvarige Diana.
Läs vidare för att ta del av deras perspektiv på hur gott samarbete resulterar i kvalitet och effektivitet genom hela processen.
På vilket sätt effektiviseras rekryteringsprocessen när ni arbetar i en casegrupp, och vad är fördelen med det arbetssättet?
Amanda: En av de största fördelarna som jag ser med det här upplägget är att vi får arbeta med det vi är bäst på och tycker är roligast. Vi är alla specialister inom våra respektive områden. Som team kan vi därför leverera bättre resultat än om vi skulle arbeta var för sig. Många rekryteringsföretag arbetar med så kallade 360-roller där en person måste täcka alla delar av processen, men det kan innebära att man gör uppgifter man kanske inte är lika bra på eller tycker mindre om. Perido rekryterar internt specialister inom varje område, vilket är en enorm styrka. För kunden innebär vårt arbetssätt en trygghet. De vet att den person de har kontakt med i varje steg är fullt fokuserad på just det momentet.
Diana: Och det är något många kunder uppskattar – jag är inte expert på allt, och det behöver jag inte vara. Vi är specialister inom våra respektive områden, och det ger ett stort mervärde för kunden. Som kundansvarig fokuserar jag på att identifiera kundens behov och skapa affärsmöjligheter. Därefter tar rekryteraren över och hittar rätt kandidat, och sedan tar konsultchefen hand om konsulten och utvecklar relationen med kunden över tid.
Gabriella: Som konsultchef är det också en stor trygghet att vara med från start, exempelvis vid kravprofilsmötet. Då får man en tydlig bild av kundens förväntningar och mål, och när vi närmar oss ett avtal har jag full koll på hela processen och eventuella utmaningar vi stött på längs vägen. Det ger mig en stark grund för att säkerställa en smidig avslutning.
Kan man känna sig begränsad till sitt ansvarsområde?
Amanda: Nej, där är variationen i våra uppdrag en fördel. Även om vi jobbar i samma casegrupp får vi arbeta med kunder inom olika branscher – IT, marknad, ekonomi, administration, med mera. Det gör att arbetet aldrig blir monotont, och vi får en bredd i våra erfarenheter. Det är inte bara utvecklande för oss som individer, utan även för Perido som företag. Vi driver ett stort maskineri med relativt små medel, och casegrupperna bidrar enormt till det!
Gabriella: Ja, ensam är inte stark. Vi har ett team som är otroligt tryggt och specialiserat, och vi kan stötta varandra när det behövs, och fira våra framgångar tillsammans. Det är så mycket härligare att dela upplevelserna!
Hur säkerställer ni att kommunikationen mellan er och kunden fungerar smidigt genom hela processen?
Diana: Vi är alltid tillgängliga och har dagliga eller veckovisa interna avstämningar. När vi får in en beställning startar vi processen med ett uppstartsmöte där vi fastställer vem som ansvarar för vad, och skapar en plan för hur kommunikationen ska se ut. Eftersom varje kund är unik, anpassar vi dialogen efter deras specifika behov och utmaningar.
Amanda: Då vi arbetar på plats på kontoret så det sker ofta spontana avstämningar också. Det blir en naturlig del av vårt dagliga arbete att stämma av och stötta varandra, både för att hålla koll på framsteg och för att få stöd vid eventuella utmaningar. Dagliga avstämningar hjälper oss att hålla engagemanget uppe och arbeta tillsammans som ett team. Vi gör detta tillsammans och strävar efter att göra våra kollegor stolta. Det är en stor del av vår arbetskultur.
Finns det utmaningar med att arbeta på det sättet?
Diana: Om kommunikationen inom casegruppen inte fungerar, riskerar vi att förlora både affärer och kundernas förtroende. Tilliten inom gruppen är avgörande – om vi inte kan kommunicera öppet och ärligt blir det svårt att lyckas.
Amanda: Ja, för att lyckas måste vi samarbeta tätt och arbeta nära varandra. Vårt arbetssätt bidrar dessutom till att forma den kultur vi vill bygga och behålla. Vi behöver en organisation och kultur som främjar dialog och tar itu med utmaningar direkt. Detta kommer naturligt genom våra casegrupper.
Gabriella: Ja, det är därför aktiviteter som team-building, intern feedback och en gemensam syn på hur vi ska vara mot varandra så viktiga. Att lära känna varandra bättre genom gemensamma luncher, after work-aktiviteter och resor gör oss mer bekväma tillsammans, vilket underlättar samarbetet. Det blir helt enkelt lättare att arbeta effektivt när man känner varandra väl.