Träffa Martha, konsult på Keolis!
Vår kund Keolis är ett globalt företag som verkar för kollektivtrafik i världsklass. De arbetar för en väl fungerande kollektivtrafik som skapar värde för samhället, förenklar vardagen för resenärer och bidrar till ett hållbart resande. Företaget grundades i Frankrike och har idag verksamhet i flera länder världen över. Med sina cirka 4700 medarbetare i Sverige arbetar 150 av dem på huvudkontoret i Stockholm, en av dem är vår konsult Martha.
På Keolis huvudkontor på Kungsholmen, i den rymliga och ljusa receptionen, möter vi Martha. Med en bakgrund som sträcker sig från mäklaryrket i Dubai till marknadschef på en reklambyrå har hon samlat på sig en imponerande bredd av erfarenheter. Här berättar hon om sin resa till rollen och varför hon valde att arbeta som konsult via Perido.
Berätta lite om din bakgrund Martha, hur såg vägen till Keolis ut?
Jag har lång erfarenhet inom olika branscher. Jag har jobbat som marknadschef på en reklambyrå, som mäklare i Dubai, i inredningsbutiken R.O.O.M och senast som koordinator på plastikkirurgiska kliniker. I botten är jag civilekonom och har gått på Handels.
Efter många år utomlands och fyra barn senare dök möjligheten att bli konsult hos Perido upp – och jag är så glad för det! Trivs väldigt bra på mitt uppdrag på Keolis huvudkontor.
Berätta lite om rollen som receptionist, hur ser en vanlig dag ut?
Min roll handlar främst om att ge riktigt god service, både i bemötande och administrativt. Jag tar emot besökare, skapar användarkonton, bokar resor, granskar fakturor och löser olika frågor som dyker upp i vardagen. Jag besvarar ett stort antal mail varje dag i vitt skilda ärenden – framförallt för att stötta internt anställda i Sverige, men har även ansvar för en inkorg från allmänheten. Där kan det vara allt från busskurer som inte fungerar till folk som söker jobb som busschaufförer. Praktiska uppgifter ingår också i min arbetsdag, och jag samarbetar tätt med kontorschefen och är behjälplig där jag kan, vi har ett fint samarbete. Eftersom min roll är så bred så förbereder jag mycket för vikarier med mallar osv, som förenklar arbetet.
Vad krävs för att passa i rollen som receptionist?
För att passa som receptionist måste man ha en gedigen servicementalitet, vara flexibel, lösningsorienterad och proffsigt kunna bemöta alla typer av människor. Det bästa med mitt jobb är glädjen med att ge god service och de varierande arbetsuppgifterna som gör att tiden går så fort. Det är mycket administration i rollen som ger den ytterligare bredd och djup.
Vad är det som lockade dig att arbeta som konsult?
Det var något av en slump, som det ibland är. Jag har tidigare haft några uppdrag som fakturerande konsult, men att arbeta via ett bemanningsföretag var en ny erfarenhet för mig innan jag började på Perido. Detta är mitt andra uppdrag hos er – innan min nuvarande roll var jag konsult på en myndighet via Perido.
Vad var det som lockade dig med den här tjänsten?
Jag blev kontaktad av min konsultchef angående den här rollen. Så jag fick den på kort varsel och gissar att konsultchefen trodde att jag var rätt person till rätt plats. Hon hade rätt!
Vilka är de största fördelarna med att vara konsult?
Fördelarna kan vara flexibilitet, många möjligheter, och för de ambulerande konsulterna blir de exponerade för många olika företag och branscher vilket är både lärorikt och roligt.