Intern utveckling i fokus!

Intern utveckling i fokus!

Vår medarbetare Caroline Molin är ett utmärkt exempel på hur man kan växa och utvecklas inom samma företag. Under de 13,5 åren hon arbetat internt på Perido har hon axlat ett antal olika roller innan hon slutligen landade i sin nuvarande roll som administrativ koordinator. Läs om hennes karriärutveckling och få en inblick i hur vi stöttar våra medarbetare att hitta rätt väg framåt!

Hej Carro! Kan du berätta lite om hur din resa startade på Perido?
Det var hösten 2011, jag studerade till F-6-lärare, men kände ganska snabbt att det inte var rätt väg för mig. Samtidigt som jag började fundera på andra möjligheter såg jag en jobbannons som fångade mitt intresse. Rubriken löd något i stil med “Vill du ha en arbetsplats med utsikt över takåsarna i Gamla stan?” – en välskriven annons som fick mig att söka.

Och vilka roller har du haft genom åren på Perido?
Ja det har varit en del olika.. Jag började som administratör och var då i ett team med vår receptionist och ekonomiavdelning, sen blev jag ledningsassistent, teamleader admin, rekryterare, rekryteringsassistent, säljkoordinator och 2018 landade jag i min nuvarande roll som administrativ koordinator.

.. vad blir nästa roll?
Nej nu känner jag att jag hittat rätt. Min chef Frida och jag är ett starkt team och arbetar väldigt bra tillsammans. Jag gillar att jag får interagera med alla avdelningar under en arbetsdag – det har nog varit den röda tråden i min resa, just samarbetet med olika delar av företaget. Nu hjälper jag kollegor från alla avdelningar med olika saker, från stort till smått. Det gör jobbet både omväxlande och roligt!

Är det någon roll som betytt extra mycket för din utveckling?
Att gå från ledningsassistent till rekryterare var en större utmaning än jag först trodde. Jag insåg snabbt att rekrytering handlar om mycket mer än att intervjua och matcha kandidater, jag har stor respekt för våra rekryterare och arbetet de gör. Men trots utmaningen var det väldigt givande att få möta människor och ta del av deras livssituationer. Det bästa var glädjen i att kunna erbjuda någon en ny möjlighet i livet.

Samtidigt var rollen som rekryteringsassistent mycket utvecklande också, det är en konst att formulera en text som både är säljande och når rätt målgrupp. Jag hade aldrig skrivit på det sättet förut, det var något jag fick träna på och utveckla över tid.

Hur har Perido stöttat dig i din karriärutveckling?
Jag är väldigt tacksam för att jag har fått möjligheten att prova olika roller och utvecklas inom företaget. Jag har alltid känt mig sedd och fått stöd från mina chefer, både när något inte har känts rätt och när jag har velat testa nya utmaningar. När en roll inte passade fullt ut har jag blivit erbjuden andra möjligheter, vilket har gjort att jag har velat stanna kvar. Perido ser sina medarbetare och vill lyfta fram dem som arbetar här, och det har verkligen gjort skillnad för mig.

Vilket råd har du till andra som vill utvecklas i sina karriärer?
Om du inte trivs i din nuvarande roll men ändå gillar företaget – våga uttrycka det till din närmsta chef. Fråga om det finns andra arbetsuppgifter du kan ta dig an eller om det finns ett behov på en annan avdelning där du skulle kunna bidra. Ofta finns fler möjligheter än man tror, men det gäller att våga ta upp frågan.

Det kan kännas läskigt att byta arbetsuppgifter eller till och med arbetsgivare, men i slutändan ska man trivas på jobbet. En av anledningarna till att jag har varit kvar så länge är just för att jag inte har den där söndagsångesten – jag kan nog räkna på en hand de gånger jag känt så, och då har det oftast handlat om stora projekt med mycket ansvar som jag varit nervös över snarare. Vanligtvis ser jag alltid fram emot att komma till jobbet, och det beror på vår kultur, hur vi är mot varandra och den positiva stämningen på kontoret. Även om du inte är lika inspirerad varje dag av dina arbetsuppgifter betyder arbetsmiljön väldigt mycket för ens trivsel.