Upphandlare till myndighet i Gamla Stan – deltid

Har du en bakgrund inom juridik, ekonomi eller upphandling och flera års erfarenhet av att driva kvalificerade upphandlingar? Då kan det här vara nästa steg för dig. Vi söker dig som är trygg i LOU/LUF, van vid att arbeta i upphandlingsverktyg som Mercell TendSign och som trivs med att arbeta självständigt och gillar att skapa struktur. Är det dig vi söker?
Om tjänsten
Perido söker nu en upphandlare för vår kunds räkning, en myndighet som har till uppgift att tillhandahålla service inom det statliga området, främst avseende ekonomi, juridik, kapitalförvaltning, riskhantering och administration. Detta är ett deltiduppdrag (60%) som kommer att utföras på myndighetens kontor i Gamla Stan i Stockholm, med möjlighet att utföra viss del av arbetet på distans.
Dina arbetsuppgifter
Rollen som upphandlare omfattar att genomföra behovs- och marknadsanalyser, upprätthålla leverantörskontakter och föra dialog med nya leverantörer. Vidare ingår hantering av offerter, anbud, avtal och urval av leverantörer, liksom att genomföra självständiga direktupphandlingar, inköp, upphandlingar och avrop från statliga ramavtal.
Dina centrala ansvarsområden:
- Självständigt, och i samråd med beställare, handlägga avrop från egna ramavtal, genomföra förnyad konkurrensutsättning, hantera direktupphandlingar i konkurrens samt genomföra annonserade upphandlingar. Arbetet sker i inköpssystemet Mercell TendSign
- Förvalta upphandlade avtal i TendSign, diarieföra ärenden i ärendehanteringssystemet Platina och dokumentera arbetet enligt inköpsfunktionens rutiner och planeringsdokument
- Stödja myndighetens upphandlare genom att hantera den gemensamma funktionsbrevlådan, svara på frågor och ge rådgivning till beställare
- Delta i den systematiska uppföljningen av ingångna avtal både på avdelningsnivå och för enskilda verksamhetskritiska avtal
Dina egenskaper
För att trivas och lyckas i rollen som upphandlare krävs en god kommunikativ förmåga och en tydlig förståelse för rutiner och arbetsprocesser. Rollen förutsätter ett analytiskt förhållningssätt och förmåga att fatta självständiga beslut. Personen bör vara serviceinriktad, initiativtagande och lösningsfokuserad, samt arbeta noggrant och strukturerat. Det är också viktigt att vara självgående och snabbt kunna sätta sig in i nya arbetsuppgifter och arbetssätt.
Är det dig vi söker?
Vi ser fram emot att läsa din ansökan, varmt välkommen med den redan idag!
Kvalifikationer:
- Högskoleutbildning inom juridik, ekonomi eller likvärdig utbildning alternativt, YH-utbildning som upphandlare/inköpare eller likvärdig utbildning
- Minst fyra års arbetslivserfarenhet från liknande arbete
- Erfarenhet från att arbeta med upphandlingsverktyg Mercell TendSign
- Goda kunskaper inom LOU/LUF
- Goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt
- Kunna kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som i skrift
Meriterande:
- Erfarenhet av att arbeta självständigt som upphandlare med minimal handledning, kan ta fram upphandlingsdokument utifrån befintliga mallar eller tidigare upphandlingar samt har vana av att handlägga ärenden i diarieföringssystem
- Erfarenhet av att leverera resultat med god kvalitet på ett effektivt sätt, har arbetat i olika upphandlingsprojekt med varierande krav på tid, kunskap och engagemang, samt har förmåga och erfarenhet av att hantera situationer där beställare är ovana vid upphandlingsprocesser
- God vana av avrop genom förnyad konkurrensutsättning, av direktupphandlingar och annonserade upphandlingar
- Erfarenhet av avtalsförvaltning
Omfattning och tillträde
Deltid 60%, konsultuppdrag till och med 2026-06-30, med möjlighet till förlängning från 2026-08-01 till och med 2027-01-31. Start 2026-02-01.
Ansökan
Ansökan görs på vår hemsida perido.se/. Klicka på knappen ansök i annonsen för aktuell tjänst och fyll i dina uppgifter samt bifoga CV. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan så snart som möjligt då urval sker löpande. Notera att viss information gällande uppdraget och/eller kundföretaget medvetet kan ha utlämnats från annonsen, först vid kontakt med ansvarig rekryterare får du all information som du behöver.
Ansvarig rekryterare för denna tjänst är Charlotte Crowley, du når henne via charlotte.crowley@perido.se. De flesta frågor eller funderingar kan du hitta svar på under perido.se/vanliga-fragor/. Om du fortfarande inte hittat svaret du söker är du välkommen att kontakta oss på fraga@perido.se så svarar någon av våra rekryteringskommunikatörer dig. Ange alltid tjänstens referensnummer 35554 i ämnesraden. Vänligen notera att vi endast tar emot ansökningar på vår hemsida och att vi inte har möjlighet att svara på hur du ligger till i processen eller vilket kundföretaget är om det utelämnats ur annonsen.
Om Perido
Varför heter företaget Perido? Det kommer från det latinska ordet Peridoneus som betyder ”väl matchad”. Att matcha vår konsults kompetens och karriärinriktning med våra kunders behov är det vi är allra bäst på! Perido är ett konsult- och rekryteringsföretag inom tjänstemannasektorn som hjälper dig till nästa steg i yrkeslivet och vår vision är att alla ska trivas och vara engagerade på jobbet. Vi har vuxit stadigt sedan starten 2003 och har över 1500 medarbetare över hela landet, varav ett femtiotal interna medarbetare på våra huvudkontor i Stockholm och Göteborg. Som konsult hos oss blir du en viktig del av vår organisation och du växer tillsammans med oss genom att förstärka med din kompetens ute i våra kunders organisationer. Läs mer om oss på Perido: https://perido.se/om-oss/.
