Lediga jobb
För jobbsökande
För företag
Om oss
Registrera CV
Nyheter
Vanliga frågor
Kontakta oss
Logga in
NYHETER
Här kan du läsa senaste nytt
om det som händer i Peridos värld
Ny kollega!
Perido har det stora nöjet att få välkomna Anna Cagatay till oss! Anna kommer arbeta som kundansvarig och vi är säkra på att hon kommer hitta många fina affärer som bidrar till Peridos fortsatta framgångssaga. Varmt, varmt välkommen!...
2 good to be true?
Så himla kul att Perido nu har klättrat upp till andra plats! Och då återstår det väl bara en placering att ta?!...
Intern utveckling i fokus!
Vår medarbetare Caroline Molin är ett utmärkt exempel på hur man kan växa och utvecklas inom samma företag. Under de 13,5 åren hon arbetat internt på Perido har hon axlat ett antal olika roller innan hon slutligen landade i sin nuvarande roll som administrativ koordinator. Läs om hennes karriärutveckling och få en inblick i hur vi stöttar våra medarbetare att hitta rätt väg framåt! Hej Carro! Kan du berätta lite om hur din resa startade på Perido? Det var hösten 2011, jag studerade till F-6-lärare, men kände ganska snabbt att det inte var rätt väg för mig. Samtidigt som jag började fundera på andra möjligheter såg jag en jobbannons som fångade mitt intresse. Rubriken löd något i stil med “Vill du ha en arbetsplats med utsikt över takåsarna i Gamla stan?” – en välskriven annons som fick mig att söka. Och vilka roller har du haft genom åren på Perido? Ja det har varit en del olika.. Jag började som administratör och var då i ett team med vår receptionist och ekonomiavdelning, sen blev jag ledningsassistent, teamleader admin, rekryterare, rekryteringsassistent, säljkoordinator och 2018 landade jag i min nuvarande roll som administrativ koordinator. .. vad blir nästa roll? Nej nu känner jag att jag hittat rätt. Min chef Frida och jag är ett starkt team och arbetar väldigt bra tillsammans. Jag gillar att jag får interagera med alla avdelningar under en arbetsdag – det har nog varit den röda tråden i min resa, just samarbetet med olika delar av företaget. Nu hjälper jag kollegor från alla avdelningar med olika saker, från stort till smått. Det gör jobbet både omväxlande och roligt! Är det någon roll som betytt extra mycket för din utveckling? Att gå från ledningsassistent till rekryterare var en större utmaning än jag först trodde. Jag insåg snabbt att rekrytering handlar om mycket mer än att intervjua och matcha kandidater, jag har stor respekt för våra rekryterare och arbetet de gör. Men trots utmaningen var det väldigt givande att få möta människor och ta del av deras livssituationer. Det bästa var glädjen i att kunna erbjuda någon en ny möjlighet i livet. Samtidigt var rollen som rekryteringsassistent mycket utvecklande också, det är en konst att formulera en text som både är säljande och når rätt målgrupp. Jag hade aldrig skrivit på det sättet förut, det var något jag fick träna på och utveckla över tid. Hur har Perido stöttat dig i din karriärutveckling? Jag är väldigt tacksam för att jag har fått möjligheten att prova olika roller och utvecklas inom företaget. Jag har alltid känt mig sedd och fått stöd från mina chefer, både när något inte har känts rätt och när jag har velat testa nya utmaningar. När en roll inte passade fullt ut har jag blivit erbjuden andra möjligheter, vilket har gjort att jag har velat stanna kvar. Perido ser sina medarbetare och vill lyfta fram dem som arbetar här, och det har verkligen gjort skillnad för mig. Vilket råd har du till andra som vill utvecklas i sina karriärer? Om du inte trivs i din nuvarande roll men ändå gillar företaget – våga uttrycka det till din närmsta chef. Fråga om det finns andra arbetsuppgifter du kan ta dig an eller om det finns ett behov på en annan avdelning där du skulle kunna bidra. Ofta finns fler möjligheter än man tror, men det gäller att våga ta upp frågan. Det kan kännas läskigt att byta arbetsuppgifter eller till och med arbetsgivare, men i slutändan ska man trivas på jobbet. En av anledningarna till att jag har varit kvar så länge är just för att jag inte har den där söndagsångesten – jag kan nog räkna på en hand de gånger jag känt så, och då har det oftast handlat om stora projekt med mycket ansvar som jag varit nervös över snarare. Vanligtvis ser jag alltid fram emot att komma till jobbet, och det beror på vår kultur, hur vi är mot varandra och den positiva stämningen på kontoret. Även om du inte är lika inspirerad varje dag av dina arbetsuppgifter betyder arbetsmiljön väldigt mycket för ens trivsel....
Sportlovsfeeling på kontoret!
Idag peppar vi inför den kommande sportlovsveckan i Stockholm med en Crazy Friday på kontoret, med syftet att i ett roligt format hitta nya spännande samarbeten! Skidglasögon, vinteroutfits och en riktigt härlig afterski-stämning bjuder vi på denna fredag!...
Årets kollega – Robin Sandström!
”Robin har en naturlig förmåga att se alla och få andra att känna sig sedda, välkomna och inkluderade. Han är en snäll och omtänksam kollega som bryr sig om andra människor och självklart erbjuder hjälp oavsett vad det gäller. Robin är alltid med och sprider glädje, trygghet och en känsla av gemenskap vilket skapar en arbetsmiljö där vi trivs och har kul. Tack för allt du gör!” Så löd motiveringen när Robin Sandström nyligen utsågs till Årets Kollega på Perido. Han började hos oss i januari för åtta år sedan, när han tog sitt första kliv in i IT-branschen, och har sedan dess gjort en imponerande utveckling, både personligt och professionellt. Grattis till priset och även till din årsdag på Perido! Berätta, vad var det som fick dig att söka till oss för åtta år sedan? Tack! Det började egentligen för tio år sedan jag tog studenten från IT-gymnasiet i Åkersberga. Jag började direkt att söka jobb och hittade en tjänst via Perido, där ni letade efter en konsult till ett kundföretag. Jag gick på intervju hos er och sedan hos kunden, men de valde att gå vidare med en annan kandidat. Rekryteraren som intervjuade mig gillade min profil och frågade om hon kunde behålla mig i systemet. Jag sa ja, men fortsatte samtidigt att söka jobb på egen hand och fick snabbt en tjänst på Hemköp. Ett par år senare dök ett internt behov upp på Peridos IT-avdelning. Rekryteraren kom ihåg mig och ringde upp. Jag kände att jag var klar med Hemköp och ville tillbaka till IT, så jag tackade ja till en intervju. Redan innan jag hann komma hem från första intervjun blev jag uppringd och inbokad för att träffa teamet. Resten är historia! Hur har din roll förändrats över tid? När jag började på Perido arbetade jag som nätverks- och supporttekniker. Efter ungefär ett år gick jag över till rollen som systemadministratör, och två år senare blev jag systemutvecklare. Under åren har jag successivt blivit mer senior i min roll och tagit på mig mer ansvar. Idag är jag en person som många vänder sig till för råd och hjälp, vilket är kul och utvecklande. Vad är det bästa med din roll? Jag gillar mina arbetsuppgifter! Jag gillar att programmera och det är roligt att lösa problem. Att vara utvecklare är att vara problemlösare. Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig? Min dag börjar med att jag rullar in på min elskoter, tar en kopp kaffe och börjar arbetsdagen. Vi jobbar oftast i sprintar. En sprint är ett tidsbegränsat projekt på en eller två veckor, där vi fokuserar på att lösa en specifik uppgift. Det är ett smidigt sätt att arbeta agilt – vi kan testa idéer och snabbt avgöra om de fungerar, utan att spendera månader på något som kanske inte håller. Sedan äter jag en snabb lunch, för att hinna spela lite pingis. Efter lunch brukar vi försöka avsätta tid för code reviews. Hur har du utvecklats under dina år på Perido? Jag har utvecklats otroligt mycket, både professionellt och personligt. När jag började var jag 20–21 år och kom direkt från Hemköp – det här var mitt första jobb inom IT. Jag har ju i princip vuxit upp här. Jag är en helt annan person idag än jag var då. Inom IT har jag lärt mig otroligt mycket. Eftersom vi är ett mindre team har jag fått bredden – allt från programmering till infrastruktur och nätverk. Mitt intresse för IT har bara vuxit. En viktig del av min utveckling har varit att få lära upp andra – vi har haft många studenter här genom åren i supporten som jag varit mentor åt. Vilka råd skulle du ge till någon som funderar på att börja en karriär inom systemutveckling? Om du vill jobba med programmering eller utveckling så rekommenderar jag att du studerar. Det är inte ett måste för att skaffa kompetens – mycket inom IT går att lära sig själv. Jag lärde mig till exempel en hel del via YouTube. En stor del av min resa har handlat om att jag hittade en arbetsplats som gav mig möjligheten att växa. Jag började i supporten och har jobbat mig upp därifrån. Men jag hade också turen att få in en fot på ett företag som lät mig visa vad jag går för, och att Perido vågade satsa på mig. Men att plugga gör det betydligt enklare att få sin första chans i arbetslivet. Vad hade du arbetat med om det inte var IT? Om jag inte skulle hålla på med IT så skulle jag kanske köpa en stor gård och bli bonde. Vad är det som gör Perido till en bra arbetsplats för dig? Kollegorna, utan tvekan! Har du något särskilt minne från din tid på Perido som du vill dela med dig av? Ett minne som sticker ut är förstås att jag nyligen vann priset som årets kollega. Det kändes otroligt roligt, särskilt eftersom det är ett demokratiskt pris – jag fick flest röster från mina kollegor. Att få den uppskattningen, trots att jag jobbar inom IT och inte har lika mycket kontakt med de andra avdelningarna, gjorde det ännu mer hedrande. Det är ett minne jag bär med mig....
Ny medarbetare!
Vi välkomnar Axel till Perido-teamet! Eller, ja, helt ny är han ju inte – Axel har varit en del av oss på deltid sedan i somras i rollen som rekryteringsassistent. Nu när han är färdig med sina studier från PA-programmet tar han steget fullt ut och kliver in i rollen som rekryterare. Vi är glada att ha Axel med oss på heltid och ser fram emot att följa hans resa här hos oss. Varmt välkommen (igen) Axel! Tre snabba med Axel: Vad har du oftast i din matlåda? Spagetti med kycklingfärs Vad gör du helst på fritiden? Spelar golf Vad är mest spännande med din nya roll? Att få prata med så många duktiga och trevliga kandidater!...
PeriAwards
Förra veckan var det äntligen dags för den 15:e upplagan av PeriAwards – vår årliga tradition där vi hyllar prestationer, samarbete och engagemang från året som gått. Det blev en kväll fylld av glädje, stolthet och inspiration när vi fick uppmärksamma våra fantastiska kollegor och deras insatser. Stort grattis till alla vinnare! Tack för att ni bidrar till att göra vår arbetsplats till något alldeles extra. Ni är en viktig del av vår framgång!...
Tips till ditt personliga brev!
Är du redo att ta nästa steg i karriären, eller ska du ta ditt första kliv ut i arbetslivet? Oavsett varför du behöver skriva ett personligt brev, har vi tre värdefulla tips som kan hjälpa dig på vägen! Rikta personliga brevet till företaget du söker till Läs noggrant igenom jobbannonsen och anpassa ditt personliga brev till det specifika företag och den tjänst du söker. Betona de kompetenser och erfarenheter som matchar företagets behov. Även om det är mer tidskrävande än att skriva ett generellt brev, kommer den extra ansträngningen att synas. Sälj in dig själv! Tänk på att ditt personliga brev är din chans att marknadsföra dig själv. Besvara gärna dessa tre frågor: Vem är jag? Varför söker jag denna tjänst? Och vad kan jag bidra med? Genom att tydligt kommunicera din identitet, motivation och värde för företaget kan du skapa en stark och övertygande presentation av dig själv. Detta hjälper dig att sticka ut och ger läsaren en klar bild av varför just du är rätt person för rollen. Noggrant och välskrivet Sammanfattningsvis vill en rekryterare läsa ett personligt brev som visar att du har lagt tid och engagemang på det. Se till att använda korrekt språkbruk, särskilt om arbetsuppgifterna kräver det. Låt gärna någon annan korrekturläsa din text, eftersom de kan upptäcka slarvfel eller formuleringar som du själv har missat. Ditt personliga brev utgör ditt första intryck, så gör ditt bästa för att säkerställa att det är positivt och professionellt! Vi har skapat en mall till dig för både CV och personligt brev, ladda ner de idag och kom igång med ditt jobbsökande! Du hittar mallarna här....
Nytt år och ny energi!
Nu är vi tillbaka på kontoret efter ledigheten, utvilade och redo att ta oss an ett nytt spännande år! Med ny energi ser vi fram emot att matcha rätt talanger med rätt möjligheter. Behöver du hjälp att hitta nästa stjärna till ditt team eller söker du nya utmaningar i karriären? Hör av dig till oss – vi är här för att hjälpa dig lyckas!...
God jul och gott nytt år!
Medan vår kollega Elin gör julfint här på Peridos huvudkontor vill vi passa på att tacka alla våra fantastiska kunder och kandidater för ett spännande och framgångsrikt år tillsammans. Julen är en tid för att stanna upp och reflektera – under året har vi haft förmånen att matcha talanger med drömjobb och hjälpa företag att hitta rätt kompetens för att nå sina mål. Det är en uppgift som vi är stolta över och som inspirerar oss varje dag. Nu ser vi fram emot ett nytt år fullt av möjligheter och nya möten. Men först ska vi njuta av en stunds julledighet, samla energi och fira med nära och kära. Från oss alla till er alla: en riktigt god jul och ett gott nytt år!...
#OpenToWork
Den gröna #OpenToWork-ringen på LinkedIn har varit föremål för debatt. Vissa menar att den kan signalera desperation, men vi håller inte med om det resonemanget. Att hitta rätt kandidat handlar om synlighet, både för våra rekryterare och för dig som söker nya möjligheter. Här är varför vi på Perido tycker att du ska använda LinkedIns #OpenToWork-funktion: 🔍 Du blir lättare att hitta: Som rekryterare söker vi aktivt efter kandidater via LinkedIn. När du aktiverar OpenToWork och den gröna ringen, blir det tydligt för oss att du är tillgänglig för nya möjligheter. Det sparar tid och skapar en snabbare kontakt mellan oss och dig. 🤝 Ditt nätverk aktiveras: När du visar att du är öppen för nya jobb kan ditt nätverk hjälpa till. Många jobb förmedlas via kontakter, och att synliggöra ditt jobbsökande ökar chansen att någon i ditt nätverk hör av sig med ett tips eller en rekommendation. 💡 Proaktivitet imponerar: Att visa att du söker jobb är inget att skämmas för – det visar istället att du tar kontroll över din karriär. För oss som rekryterar är det ett tecken på engagemang och målmedvetenhet. 📈 Du maximerar dina möjligheter: Att använda #OpenToWork är ett enkelt sätt att öka din synlighet för fler rekryterare och företag. Ju fler som vet att du är öppen för nya utmaningar, desto fler chanser har du att hitta ditt drömjobb. Vi har frågat vår Seniora rekryterare Amanda Delvén vad hon anser om hashtagen #OpenToWork när hon letar kandidater på LinkedIn: – Jag blir alltid glad när jag ser den gröna ringen! Det signalerar att kandidaten är öppen för nya möjligheter, vilket gör dem extra intressanta för mig som rekryterare. Att visa att du söker jobb är inget att skämmas över – alla har perioder då de aktivt eller passivt söker nya utmaningar. För oss rekryterare är det en tydlig och välkommen signal. Nätverket är en kraftfull källa till inspiration och nya möjligheter!...
Träffa Martha, konsult på Keolis!
Vår kund Keolis är ett globalt företag som verkar för kollektivtrafik i världsklass. De arbetar för en väl fungerande kollektivtrafik som skapar värde för samhället, förenklar vardagen för resenärer och bidrar till ett hållbart resande. Företaget grundades i Frankrike och har idag verksamhet i flera länder världen över. Med sina cirka 4700 medarbetare i Sverige arbetar 150 av dem på huvudkontoret i Stockholm, en av dem är vår konsult Martha. På Keolis huvudkontor på Kungsholmen, i den rymliga och ljusa receptionen, möter vi Martha. Med en bakgrund som sträcker sig från mäklaryrket i Dubai till marknadschef på en reklambyrå har hon samlat på sig en imponerande bredd av erfarenheter. Här berättar hon om sin resa till rollen och varför hon valde att arbeta som konsult via Perido. Berätta lite om din bakgrund Martha, hur såg vägen till Keolis ut? Jag har lång erfarenhet inom olika branscher. Jag har jobbat som marknadschef på en reklambyrå, som mäklare i Dubai, i inredningsbutiken R.O.O.M och senast som koordinator på plastikkirurgiska kliniker. I botten är jag civilekonom och har gått på Handels. Efter många år utomlands och fyra barn senare dök möjligheten att bli konsult hos Perido upp – och jag är så glad för det! Trivs väldigt bra på mitt uppdrag på Keolis huvudkontor. Berätta lite om rollen som receptionist, hur ser en vanlig dag ut? Min roll handlar främst om att ge riktigt god service, både i bemötande och administrativt. Jag tar emot besökare, skapar användarkonton, bokar resor, granskar fakturor och löser olika frågor som dyker upp i vardagen. Jag besvarar ett stort antal mail varje dag i vitt skilda ärenden – framförallt för att stötta internt anställda i Sverige, men har även ansvar för en inkorg från allmänheten. Där kan det vara allt från busskurer som inte fungerar till folk som söker jobb som busschaufförer. Praktiska uppgifter ingår också i min arbetsdag, och jag samarbetar tätt med kontorschefen och är behjälplig där jag kan, vi har ett fint samarbete. Eftersom min roll är så bred så förbereder jag mycket för vikarier med mallar osv, som förenklar arbetet. Vad krävs för att passa i rollen som receptionist? För att passa som receptionist måste man ha en gedigen servicementalitet, vara flexibel, lösningsorienterad och proffsigt kunna bemöta alla typer av människor. Det bästa med mitt jobb är glädjen med att ge god service och de varierande arbetsuppgifterna som gör att tiden går så fort. Det är mycket administration i rollen som ger den ytterligare bredd och djup. Vad är det som lockade dig att arbeta som konsult? Det var något av en slump, som det ibland är. Jag har tidigare haft några uppdrag som fakturerande konsult, men att arbeta via ett bemanningsföretag var en ny erfarenhet för mig innan jag började på Perido. Detta är mitt andra uppdrag hos er – innan min nuvarande roll var jag konsult på en myndighet via Perido. Vad var det som lockade dig med den här tjänsten? Jag blev kontaktad av min konsultchef angående den här rollen. Så jag fick den på kort varsel och gissar att konsultchefen trodde att jag var rätt person till rätt plats. Hon hade rätt! Vilka är de största fördelarna med att vara konsult? Fördelarna kan vara flexibilitet, många möjligheter, och för de ambulerande konsulterna blir de exponerade för många olika företag och branscher vilket är både lärorikt och roligt....