Lediga jobb
För jobbsökande
För företag
Om oss
Registrera CV
Nyheter
Vanliga frågor
Kontakta oss
Logga in
NYHETER
Här kan du läsa senaste nytt
om det som händer i Peridos värld
Friskvårdsmånad!
Lagom till höstmörkrets intåg känner vi att det behövs en extra dos energi! Därför har vi traditionsenligt vår friskvårdsmånad i november, där vi internt på Perido sätter fokus på välmående och rörelse för alla anställda. Under november fyller vi kontoret med aktiviteter som yoga, träningspass, lunchpromenader och annat – allt för att inspirera och peppa varandra att hålla igång och komma ut medan det fortfarande är ljust ute. Tillsammans bygger vi inte bara starkare kroppar, utan också en ännu starkare företagskultur. 💪 Let’s move together!...
Vad ska ett CV innehålla?
Ett CV ska ge en mindre personlig bild av dig än ditt personliga brev. Här vill du ge en lättöverskådlig bild av dina yrkeserfarenheter och kompetenser. Hellre tydligt än spexigt! Dela upp ditt CV i tydliga rubriker (se förslag nedan) och se till att allt är uppställt i kronologisk ordning med dina senaste erfarenheter först. Skicka in ditt CV i PDF- eller Word-format. Arbetslivserfarenhet När man skriver sitt CV ska din senaste sysselsättning vara högst upp och sedan i fallande ordning efter årtal. Under varje anställning kan du kortfattat fylla i vilka arbetsuppgifter du haft och eventuella ansvarsområden. Utbildning Ditt CV ska snabbt tala om varför du passar för tjänsten, en bra tumregel är att lyfta det viktigaste högst upp. Man brukar vanligtvis sätta rubriken utbildning efter arbetslivserfarenhet men det finns undantagsfall. Söker du en tjänst där din utbildning är det som gör dig kvalificerad för uppdraget, om du tex. är nyexad, skulle vi rekommendera att placera det först. Kompetenser Alla specialkompetenser förtjänar en egen rubrik. Det kan vara språkkunskaper, datorkunskaper, ideella engagemang och övriga meriter som körkort/truckkort osv. Kontaktuppgifter För att vi ska kunna kontakta dig för en tjänst behöver vi förstås veta hur vi ska nå dig. Skriv ditt namn, telefonnummer och mailadress så att det syns tydligt i ditt CV. Välj din bild med omsorg Bild eller inte bild, det bestämmer du. Men om du väljer att du vill ha en bild i ditt CV, se till att det är en passande bild för ändamålet – annars är det alltid bättre att skippa detta steg. Ladda gärna ner vår CV-mall om du vill ha en bra grund!...
Halloweenfest på Perido HQ!
Förra veckan anordnade vi en riktigt lyckad halloweenfest här på kontoret! Eftersom vi dagligen arbetar med att matcha människor till sina drömjobb, valde vi ett passande tema: ”Kom utklädd till ett annat yrke”. Det blev en kväll fylld med skratt, god mat och härliga kollegor. Att få se våra medarbetare kliva ur sina vanliga roller och prova på något helt annat var inte bara underhållande, utan också en påminnelse om hur många spännande karriärvägar som finns där ute!...
Perido HQ i Rom!
Vi kickstartade hösten med en konferensresa till Rom för Peridos interna medarbetare. Det var en helg fylld av god mat, roliga aktiviteter och kultur. Nu är vi laddade för en händelserik höst och vinter. Tack alla inblandade!...
Ett brett utbud av tjänster
Hos Perido finns karriärmöjligheterna för dig som vill utvecklas och växa! Vi hjälper dig att ta nästa steg i karriären – oavsett om du har lång erfarenhet, nyligen tagit examen eller är mitt i dina studier. Hos oss hittar du ett brett utbud av tjänster, antingen som direktanställd hos våra kundföretag eller som konsult via oss. Vi finns med dig genom hela rekryteringsprocessen och ser till att du får det stöd du behöver. Våra erfarna rekryterare matchar dig med rätt tjänst, rätt arbetsplats och kollegor som passar just dig. Vi rekryterar till både juniora och seniora tjänster inom: – IT – Teknik – HR – Administration – Ekonomi/Finans – Projektledning – Kundtjänst – Reception – Internservice/Vaktmästare – Kommunikation/Marknad – Logistik/Inköp Kolla in aktuella jobbannonser inom många olika branscher och yrkesområden under lediga jobb!...
Så lyckas du på intervjun!
Känner du dig lite nervös inför en kommande intervju? Ingen fara, våra rekryterare står redo att hjälpa dig med sina bästa förberedelseråd. Här har vi samlat de fyra främsta tipsen för att lyckas på din anställningsintervju: Öva och förbered dig noggrant Starka svar på en intervju är de som är specifika och relevanta. Gå igenom jobbannonsen noggrant innan intervjun för att förstå vilka färdigheter och erfarenheter som efterfrågas. På så sätt kan du lyfta fram de delar av ditt CV som är mest relevanta för tjänsten och visa hur du matchar kraven. Var påläst och visa vad du känner till om företaget Gör din hemläxa och undersök företaget och branschen noggrant i förväg. Att vara väl förberedd gör dig redo att svara på frågor om företaget under intervjun. Det visar också ett intresse och engagemang från din sida, vilket alltid uppskattas av arbetsgivaren. Kom i tid och förbered dig ordentligt Se till att vara i tid till din intervju. Hellre 15 minuter tidig än 1 minut sen. Om intervjun är digital, säkerställ att du befinner dig i en lugn miljö med bra belysning och minimalt med bakgrundsljud. Kontrollera även att datorns kamera och mikrofon fungerar som de ska innan mötet börjar, så att du är redo att göra ett gott intryck från start. Lita på dig själv – du är där av en anledning! Att du blivit kallad till intervju betyder att företaget ser potential i dig och dina erfarenheter. Det visar att du har kompetensen som krävs för tjänsten och att du är en stark kandidat. Kom ihåg att ingen känner dig bättre än du själv, så fundera innan intervjun på vilka egenskaper och erfarenheter du vill lyfta fram och hur de passar in i den roll du söker. Lita på ditt eget värde och vad du kan bidra med – du har vad som krävs!...
Ny medarbetare!
Vi har den stora äran att välkomna en ny medarbetare till oss på Perido! Max Grip blir ett nyförvärv i rollen som Senior konsultchef. Varmt välkommen! Tre snabba med Max: Max, vad hittar man i din matlåda? -Mycket kött! Har du ett serietips? -Sopranos, vet inte hur många gånger jag sett om det. Det de flesta på Perido vill veta, kommer vi hitta dig runt pingisbordet på lunchen? -Ja! Jag har redan varit där och visat mina kunskaper faktiskt....
Ett engagerat och specialiserat team
På Perido arbetar vi i dedikerade team, som vi kallar casegrupper. Varje casegrupp består av en rekryterare, en kundansvarig och en konsultchef, som tillsammans säkerställer att vi matchar kundens behov. För att ge en djupare inblick i hur våra casegrupper fungerar har vi pratat med konsultchefen Gabriella, rekryteraren Amanda och kundansvarige Diana. Läs vidare för att ta del av deras perspektiv på hur gott samarbete resulterar i kvalitet och effektivitet genom hela processen. På vilket sätt effektiviseras rekryteringsprocessen när ni arbetar i en casegrupp, och vad är fördelen med det arbetssättet? Amanda: En av de största fördelarna som jag ser med det här upplägget är att vi får arbeta med det vi är bäst på och tycker är roligast. Vi är alla specialister inom våra respektive områden. Som team kan vi därför leverera bättre resultat än om vi skulle arbeta var för sig. Många rekryteringsföretag arbetar med så kallade 360-roller där en person måste täcka alla delar av processen, men det kan innebära att man gör uppgifter man kanske inte är lika bra på eller tycker mindre om. Perido rekryterar internt specialister inom varje område, vilket är en enorm styrka. För kunden innebär vårt arbetssätt en trygghet. De vet att den person de har kontakt med i varje steg är fullt fokuserad på just det momentet. Diana: Och det är något många kunder uppskattar – jag är inte expert på allt, och det behöver jag inte vara. Vi är specialister inom våra respektive områden, och det ger ett stort mervärde för kunden. Som kundansvarig fokuserar jag på att identifiera kundens behov och skapa affärsmöjligheter. Därefter tar rekryteraren över och hittar rätt kandidat, och sedan tar konsultchefen hand om konsulten och utvecklar relationen med kunden över tid. Gabriella: Som konsultchef är det också en stor trygghet att vara med från start, exempelvis vid kravprofilsmötet. Då får man en tydlig bild av kundens förväntningar och mål, och när vi närmar oss ett avtal har jag full koll på hela processen och eventuella utmaningar vi stött på längs vägen. Det ger mig en stark grund för att säkerställa en smidig avslutning. Kan man känna sig begränsad till sitt ansvarsområde? Amanda: Nej, där är variationen i våra uppdrag en fördel. Även om vi jobbar i samma casegrupp får vi arbeta med kunder inom olika branscher – IT, marknad, ekonomi, administration, med mera. Det gör att arbetet aldrig blir monotont, och vi får en bredd i våra erfarenheter. Det är inte bara utvecklande för oss som individer, utan även för Perido som företag. Vi driver ett stort maskineri med relativt små medel, och casegrupperna bidrar enormt till det! Gabriella: Ja, ensam är inte stark. Vi har ett team som är otroligt tryggt och specialiserat, och vi kan stötta varandra när det behövs, och fira våra framgångar tillsammans. Det är så mycket härligare att dela upplevelserna! Hur säkerställer ni att kommunikationen mellan er och kunden fungerar smidigt genom hela processen? Diana: Vi är alltid tillgängliga och har dagliga eller veckovisa interna avstämningar. När vi får in en beställning startar vi processen med ett uppstartsmöte där vi fastställer vem som ansvarar för vad, och skapar en plan för hur kommunikationen ska se ut. Eftersom varje kund är unik, anpassar vi dialogen efter deras specifika behov och utmaningar. Amanda: Då vi arbetar på plats på kontoret så det sker ofta spontana avstämningar också. Det blir en naturlig del av vårt dagliga arbete att stämma av och stötta varandra, både för att hålla koll på framsteg och för att få stöd vid eventuella utmaningar. Dagliga avstämningar hjälper oss att hålla engagemanget uppe och arbeta tillsammans som ett team. Vi gör detta tillsammans och strävar efter att göra våra kollegor stolta. Det är en stor del av vår arbetskultur. Finns det utmaningar med att arbeta på det sättet? Diana: Om kommunikationen inom casegruppen inte fungerar, riskerar vi att förlora både affärer och kundernas förtroende. Tilliten inom gruppen är avgörande – om vi inte kan kommunicera öppet och ärligt blir det svårt att lyckas. Amanda: Ja, för att lyckas måste vi samarbeta tätt och arbeta nära varandra. Vårt arbetssätt bidrar dessutom till att forma den kultur vi vill bygga och behålla. Vi behöver en organisation och kultur som främjar dialog och tar itu med utmaningar direkt. Detta kommer naturligt genom våra casegrupper. Gabriella: Ja, det är därför aktiviteter som team-building, intern feedback och en gemensam syn på hur vi ska vara mot varandra så viktiga. Att lära känna varandra bättre genom gemensamma luncher, after work-aktiviteter och resor gör oss mer bekväma tillsammans, vilket underlättar samarbetet. Det blir helt enkelt lättare att arbeta effektivt när man känner varandra väl....
Bäst på IT!
Efter veckans roliga nyheter som Kompetensföretagen gått ut med om att Perido är störst inom IT-konsulter, tänkte vi ta tillfället i akt att rikta fokus på det eminenta arbete våra rekryterare gör. Vi är otroligt stolta över att vi varje dag matchar ihop kundföretag och kandidater i lyckade samarbeten. Vi har pratat med vår rekryterare Jennifer Berglund som arbetar mycket med just IT-roller. Perido har precis utsetts av kompetensföretagen som nr 1 inom IT-rekrytering. Vad tror du är de främsta faktorerna bakom denna framgång? En av våra styrkor är att vi vågar ta oss an utmanande roller på marknaden, även sådana vi inte tidigare har arbetat med. Vi är snabba på att sätta oss in i nya roller och förstå vad de innebär. Dessutom har vi både kompetensen och de rätta verktygen för att hitta potentiella konsulter och kandidater. En annan viktig framgångsfaktor är vår personliga approach, vilket gör att många konsulter väljer att arbeta genom oss. Vi är transparenta i vår kommunikation, vilket bygger förtroende hos både konsulter och kunder. Tillsammans med vår gedigna erfarenhet inom IT har detta hjälpt oss att nå de här framgångarna. Finns det någon skillnad i rekryteringsprocessen för IT-roller från andra typer av roller du har rekryterat? Ja, det finns vissa skillnader, särskilt när det gäller hur aktivt kandidater söker jobb. Forskning visar att IT-specialister inte söker jobb i samma utsträckning som kandidater inom vissa andra områden, vilket innebär att vi som rekryterare måste vara mer proaktiva. Det handlar om att aktivt söka upp dem och sälja in både företaget och rollen på ett attraktivt sätt. Själva arbetsprocessen är i grunden lik, men tids- och energiåtgången varierar beroende på rollen. När det gäller mer juniora roller har vi ofta redan ett nätverk av kandidater som har visat intresse, eller som själva söker på våra annonser. För tyngre roller behövs det däremot en mer aktiv search-process. Konkurrensen om IT-kompetensen är hård, vad tror du att vi på Perido gör som får kandidaterna att välja oss? Vår styrka ligger i vårt sätt att kommunicera och de personliga relationer vi bygger med kandidaterna, vilket skapar en trygghet hos dem. Vi ger alltid det där lilla extra, oavsett om det gäller en mer junior 1st line support-roll eller en tyngre IT-roll. Alla kandidater får samma höga nivå av stöd, kommunikation och feedback, oavsett senioritet. Vår transparenta och snabba återkoppling är också en avgörande faktor – vi är tillgängliga, svarar snabbt på frågor och ger kontinuerlig uppdatering genom hela processen. Det skapar ett förtroende som gör att kandidaterna väljer oss. Hur säkerställer du att kandidaterna inte bara har rätt tekniska färdigheter utan också är en bra match med företaget? Här är det viktigt under kravprofilstagningen med kunden att inte bara fokusera på tekniska krav, utan även på de mjuka värdena. Vi tar reda på hur arbetsmiljön ser ut, hur teamen ser ut och vilken företagskultur som råder. Detta hjälper oss att identifiera vilken typ av person som skulle passa in, så att vi inte bara går på vilka kunskaper kandidaten har på papper. Att det finns en match även på personlighetsnivå är avgörande för att säkerställa att kandidaten blir rätt för rollen och företaget. Genom att ha en öppen och tydlig dialog med kunden blir det enklare att under intervjuer bedöma om kandidaten både har de tekniska färdigheterna och skulle passa in i den specifika företagskulturen. Hur har din strategi för att hitta och attrahera IT-talanger förändrats de senaste åren, med tanke på teknologins snabba utveckling? Vi har försöker att följa trender inom rekrytering. Detta innebär att vi uppdaterar hur, vad och var vi annonserar. Våra rekryteringskommunikatörer kollar på ansökningsmönster och de sökord som kandidater använder för olika roller. På så sätt kan vi optimera våra annonser för att nå rätt målgrupp. Vi lägger också stort fokus på att hitta kandidater där de befinner sig, och just nu är plattformar som LinkedIn där vi lägger mest energi. Vad gör ni för att främja mångfald och inkludering i era rekryteringar? För att säkerställa en rättvis rekryteringsprocess anonymiserar vi kandidater när vi presenterar dem för kunden. Vi tar bort bild, efternamn, ålder och annan personlig information som inte är relevant för rollen. Hos oss arbetar vi alltid med diskrimineringsfri rekrytering, vilket innebär att en kandidat aldrig väljs bort på grund av ålder, kön eller bakgrund. Vi matchar enbart kandidater med företag baserat på deras kompetens och personliga potential för tjänsten. Vårt fokus ligger helt på att presentera de bäst lämpade kandidaterna, med mångfald och inkludering som en självklar del av processen. Vilka lärdomar har du själv dragit av att arbeta inom IT-rekrytering, och vad har varit mest givande för dig i din roll? En av de mest givande aspekterna av min roll är insikten om hur snabbt teknologin utvecklas. Det kräver att vi ständigt uppdaterar våra kunskaper för att kunna följa med marknaderna och trenderna. Jag har lärt mig oerhört mycket om IT och fått en djupare förståelse för de olika IT-tjänsterna samt den enorma bredd och komplexitet som finns inom området....
Vi är störst inom IT!
Kompetensföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag med verksamhet inom personaluthyrning, omställning och rekrytering. Deras senaste mätningar visar att Perido är det största företaget gällande konsulter inom IT Q2 2024. Vi är otroligt glada och stolta över detta! Är du arbetssökande? Kika in våra många lediga jobb inom bland annat IT! Källa: Kompetensföretagen – bransch- och arbetsgivarorganisation för företag med verksamhet inom personaluthyrning, omställning och rekrytering....
Ny medarbetare!
Den här veckan välkomnar vi Cornelia Lager. Hon blir ett efterlängtat tillskott till ekonomiavdelningen i rollen som löneadministratör. Välkommen Cornelia!...
Redo för en spännande höst!
På Perido är vi väldigt måna om vår gemenskap och att vi har kul på jobbet. Under lunchen är vi många som spelar pingis ihop, och vi har även ett gym dit man kan gå och ladda om batterierna. Vi hoppas att du som läser har haft en lika härlig sommarledighet som vi, och om du går i tankar på att byta jobb så finns vi här för dig. Vi är redo för en spännande höst och vi är mer taggade än någonsin!...